diumenge, 5 de juliol del 2020

D'UNA NEUROSI I DE LA SEVA SANACIÓ



En l’inici de la meva joventut vaig partir una de les neurosi que més fan sofrir a la persona afectada, la neurosi del perfeccionisme. És obvi que darrera d'aquest neguit, d'aquesta compulsió hi ha la recerca d'una seguretat impossible, el miratge de crear un entorn existencial on el control de totes les variables que la composen compensi o ofegui l'ansietat que hom pateix. El cas, però, és que la dinàmica que la persona crea per a bastir aquest entorn de perfecció i seguretat genera al seu torn més ansietat, creant un bucle que atrapa fatalment la persona en un laberint sense sortida.


Un dia, en la meditació diària, em sentia especialment integrat i amb el contacte interior estable. En aquells moments la consciència era un espai ampli i lluminós, com si estigués situat dalt de tot d'una majestuosa muntanya en un dia de cel clar, gaudint d'una perspectiva immillorable gràcies a la qual qualsevol contingut de la meva consciència tenia un nou sabor i un nou significat, mostrant-se davant meu en la seva essència i en la seva realitat més prístina.

Des d'aquesta perspectiva, i sense saber com, es feu present en el primer pla de la consciència aquesta pulsió, aquesta necessitat de perfecció en tots els àmbits de la meva vida. Fou aleshores que des del silenci vibrant d’aquells moments, des de les profunditats inconegudes de mi mateix en sorgí una veu clara i diàfana que com una resposta al meu sofriment pronuncià tres paraules que, com si vinguessin directament de la divinitat provocaran en mi un "insight", un "adonar-me" sobtat que, talment s'obrís un finestral a la clara llum del sol, provocaren la meva sanació immediata. Aquella veu, en resposta a la meva recerca indomable i obsessiva de la perfecció em digué: "La perfecció possible".

La perfecció possible no és que incorporés un matís a la meva exigència de perfecció sinó que en capgirava totalment la seva essència i el seu significat. I no solament em sanà de la neurosi del perfeccionisme, d’aquest anar darrera la pastanaga,  sinó que també em feu conscient de la meva humanitat i més que les meves limitacions em mostrà les possibilitats en el camí de la vida que tenia per davant. Desfet el bloqueig que representava aquesta exigència de perfecció vaig saber que els meus anhels més profunds de creixement i expansió eren, ara sí, no solament una possibilitat sinó una crida engrescadora i plena de potència vital que demanaven de mi compromís i habilitat per a respondre-hi.